Joululahjalista, jouluvalmistelulista, siivouslista, kauppalista, töiden todo-lista... Listaa listan perään. Juuri sain tehtyä listan kaikista muistettavista asioista marraskuun ja joulukuun aikana. Ja kyllähän se vähän hengästyttää, että mitä kaikkea muistettavaa on! Toisaalta... elämä kulkee eteenpäin päivä kerrallaan ja ne asiat tapahtuu ajallaan ja rauhassa. Se, että mä teen listoja ja stressaan muistettavista asioista, ei yhtään edistä asioiden etenemistä. Ne joko tehdään tai ei. Mutta niitä ei parane jättää roikkumaan. Muuten elämä ei oo kivaa. 

Mikäs tässä kaikessa muistamisessa sitten on oleellista muistaa? Kaikkein oleellisinta on muistaa vanhan kunnon Katto-Kassisen sanonta: "Se on vain maallista!" Että mä rakastan Katto-Kassista! Muistettavat asiat on vaan maallista, on olemassa jotain tärkeämpää muistettavaa :) Esimerkiksi: Jeesus sanoo meille, että "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun!" Hän sanoo myös "Minä olen tie, totuus ja elämä." Jeesus todella on Tie, Totuus ja Elämä!! (Nämä sanat ovat Johanneksen evankeliumissa 14 luvussa, Uudessa Testamentissa, Raamatussa).

Oon viime päivinä miettinyt myös tätä ihmisen elämää. Hah! Ei sinänsä yllätys, koska sitä kai jokainen bloginkirjoittaja ja lukija pohtii. Ja nyt oikeastaan oon kadottanut sen ajatuksen. Tai oikeastaan en osaa sanottaa sitä. Elämä... mitä se on? Jotkut ihmiset sanoo, että "mulla ei oo elämää niin oon facebookissa koko ajan" tai sitten toinen vaihtoehto on että ihmiset käy tarkistamassa oman elämänsä tilanteen facebookista. Tai sitten ihan in-real-life ihmisten elämä alkaa vasta kun on löytänyt parisuhteen. Tarkoittaako se, että ennen sitä ei oo ollu minkäänlaista kunnollista elämää? Mitä elämän pitää sisältää, että se on ns. kunnollista elämää? Rakkautta, rahaa, ystäviä, eläimiä, kodin, työpaikan, ruokaa, lämpöä, vettä, kauheesti kaikkea. En nyt kuitenkaan jaksa vaivata tällä päätäni enempää, sillä Jeesus sanoo myös:

"Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. (Myös nämä löytyvät Johanneksen evankeliumin 14 luvusta, UT, Raamattu)

Älkää vaipuko epätoivoon, Jeesus antaa meille elämän ja rauhan ja kaiken minkä tarvitsemme kunnolliseen elämään!!

Valoisaa marraskuuta!